RAYUAN SUMBANGAN

RAYUAN SUMBANGAN

JADUAL KULIAH

KULIAH ZOHOR 02/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:

KULIAH ZOHOR 02/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:
YB Ustaz Khalil Idham Lim

CERAMAH KHAS MAULIDUR RASUL (ASAR) 11/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:

CERAMAH KHAS MAULIDUR RASUL (ASAR) 11/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:
Azmil Mustapha

TUAN GURU YANG MEMBERI TAZKIRAH DI SURAU AL INSAF

PENTING

Monday, February 2, 2009

Positive Thinking

Think Positive!!


This is nice - finding positive out of every negative - which we don't always manage to do.
I am thankful...
(Saya bersyukur....)


1. For the husband who snores all night, because he is at home asleep with me and not with someone else.
(Kepada suami yang berdengkur sepanjang malam, kerana dia masih tidur di rumah bersama saya dan bukan dengan orang lain)

2. For my teenage daughter who is complaining about doing dishes, because that means she is at home & not on the streets.
(Kepada anak remaja pempuan saya yang selalu merungut terpaksa menyediakan hidangan, kerana ia bermaksud anak itu berada di rumah, dan bukan diluar)

3. For the taxes that I pay because it means that I am employed.
(Kepada cukai yang dibayar, kerana ia bermaksud saya masih mempunyai pekerjaan)

4. For the mess to clean after a party because it means that I have been surrounded by friends.
(Kepada sampah sarap yang terpaksa dibersihkan selepas sesuatu majlis, kerana ia bermaksud saya masih dikelilingi oleh kawan-kawan)

5. For the clothes that fit a little too snug because it means I have enough to eat.
(Kepada pakaian yang semakin ketat, kerana ia bermaksud saya mempunyai makan yang cukup)

6. For my shadow that watches me work because it means I am out in the sunshine.
(Kepada bayang-bayang yang menemani saya berkerja, kerana ia bermaksud saya berada di luar dibawah sinaran matahari)

7. For a floor that needs mopping, and windows that need cleaning because it means I have a home.
(Kepada lantai yang perlu dimop dan tingkap yang perlu dicuci kerana ia bermaksud saya masih mempunyai rumah)

8. For all the complaining I hear about the government because it means that we have freedom of speech.
(Kepada rungutan yang saya dengar terhadap kerajaan kerana ia bermaksud kita mempunyai kebebasan bersuara)


9. For the parking spot I find at the far end of the parking lot because it means I am capable of walking and that I have been blessed with transportation.
(Kepada tempat letak kereta yang terletak dihujung kawasan tempat letak kereta kera ia bermaksud saya masih mampu berjalan dan saya dikuriakan kenderaan)

10. For the noise I have to bear from my neighbours because it means that I can hear.
(Kepada kebisingan yang terpaksa dipikul dari jirankerana ia bermaksud saya masih boleh mendengar)

11. For the pile of laundry and ironing because it means I have clothes to wear.
(Kepada timbunan kain kain yang perlu dibasuh dan digosok kerana ia bermaksud saya masih mempunyai pakaian untuk dipakai)

12. For weariness and aching muscles at the end of the day because it means I have been capable of working hard.
(Kepada kepenatan dan kesakitan otot di penghujung hari kerana ia bermaksud saya masih berupaya berkerja kuat)

13. For the alarm that goes off in the early morning hours because it means that I am stilll alive.
(Kepada alarm yang berbunyi diawal pagi kerana ia barmaksud saya masih lagi hidup)
p/s
Saudaraku, pandanglah sesuatu perkara yang berlaku kepada kita dari sudut positif. Bagi seorang pejuang, DIBUANG NEGERI, MEREKA BERMUSAFIR, DIPENJARA MEREKA BERUZLAH DAN JIKA DIBUNUH, MEREKA SYAHID. Bagi seorang pejuang Islam, tidak akan berlaku sebarang kerugian terhadap mereka. Dan jika kita sendiri adalah pejuang Islam, insyaallah kita tidak akan rugi. Wallahu a'lam. ~admin~

Arkib Surau Al Insaf