RAYUAN SUMBANGAN

RAYUAN SUMBANGAN

JADUAL KULIAH

KULIAH ZOHOR 02/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:

KULIAH ZOHOR 02/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:
YB Ustaz Khalil Idham Lim

CERAMAH KHAS MAULIDUR RASUL (ASAR) 11/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:

CERAMAH KHAS MAULIDUR RASUL (ASAR) 11/02/2011 DISAMPAIKAN OLEH:
Azmil Mustapha

TUAN GURU YANG MEMBERI TAZKIRAH DI SURAU AL INSAF

PENTING

Sunday, May 31, 2009

BERHIBUR DALAM ISLAM

Assallamu "alikum wbt. saudara Muslimin dan Muslimat sekalian.

Saya mahu kongsi suatu cerita ya itu cerita tentang hiburan yang di ceritakan oleh seorang Guru ku.

Menurut kata nya dalam Islam tidak salah berhibur asalkan halal.Lebih lebih lagi berhibur adalah fitrah semula jadi manusia.Islam tidak melarang tuntutan fitrah semula jadi.

Di antara hiburan manusia ialah pertemuan lelaki dan perempuan atau dengan kata kata yang lain ialah melakukan perhubungan perkahwinan di antara lelaki dan perempuan.Boleh lah bersuka suka, bergurau senda, melakukan hubungan jenis bahkan Islam menyuruh berbuat demikian demi membaik kan hati kedua dua nya.

Tapi kita perlu ingat, ia nya adalah sampingan dalam hidup perkahwinan dan bukan matlamat.Ia akan berlaku dan terjadi dengan sendiri nya samada kita fikirkan atau tidak.Dia pakej semula jadi di dalam menegakkan cita cita perkahwinan.

Tujuan perkahwinan ialah kerana hendak menegakkan cita cita Islam.Jadi hiburan dalam perkahwinan hanya lah sampingan.Ia terbawa sekali dalam mengejar matlamat perkahwinan itu.Tetapi ianya bukan lah matlamat dalam perkahwinan itu sendiri.

Jadi apabila kita katakan perkahwinan itu tujuan nya bukan untuk berseronok , tidak bererti kita tidak boleh berseronok di antara suami isteri.Setelah menjadi suami isteri, berhiburlah, berseronoklah.

Dalam ajaran Islam matlamat perkahwinan adalah besar, lebih agung dan lebih suci.

Arkib Surau Al Insaf