Oleh: Fahri Abdullah al-Masri
Abdullah Ahmad Badawi minta semua pihak faham intipati fatwa yang diumumkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan berkaitan amalan yoga dan tidak memutarbelitkan fakta sehingga membuatkan rakyat terkeliru.
"Saya ingin tegaskan bahawa amalan fizikal tanpa sebarang unsur-unsur pemujaan boleh diteruskan, ertinya tidak diharamkan. Saya percaya umat Islam tidak mudah disyirikkan," kenyataannya di Bernama dipetik.
Beliau diminta mengulas pelbagai pandangan dan kekeliruan mengenai keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan amalan yoga untuk umat Islam kerana ia melibatkan unsur mantera dan pemujaan.
Dalam khutbah Hujjatul Wida' ada disebutkan Rasulullah s.a.w bahawa iblis dan syaitan telah pun berputus-asa dalam memperdayakan kita dalam hal-hal besar seperti syirik dan kita diminta berawas dalam hal-hal yang kecil sahaja.
Mungkin, yang dimaksudkan oleh baginda itu menyangkut persoalan menyembah berhala secara terang-terangan. Pemujaan kubur untuk meminta nombor ekor misalnya dilakukan secara senyap-senyap, bukan lagi secara terang-terangan. Ini mungkin contohnya.
Tapi ternyata amalan syirik tetap juga berleluasa dalam masyarakat kita hari ini walaupun Abdullah berkata umat Islam tak mudah disyirikkan. Mungkin beliau merujuk hal itu ke atas amalan yoga sahaja.
Abdullah sepatutnya melihat amalan syirik ini dengan lebih meluas lagi. Misalnya, masih ada ramai orang-orang Melayu yang memuja kubur, memasang colok lilin, memuja-muja nama wali itu dan ini lalu mendewa-dewakan mereka untuk menurun nombor ekor.
Bukankah amalan ini syirik juga dan amalan syirik ini bermula dengan sikap orang-orang kita yang gemar menikam nombor ekor? Lalu terbatallah ungkapan Abdullah di atas iaitu umat Islam di negara ini tidak mudah disyirikkan.
Beza yoga dan judi
Antara yoga dan judi nombor ekor memang ada persamaan dan perbezaan. Amalan yoga dihukum syirik jika setiap langkahnya diiringi mantera. Sikap menurun nombor ekor juga diiringi ucapan mantera, seruan nama-nama 'wali'. Maka, di situlah persamaannya.
Bezanya.. yoga diamalkan atas tujuan meningkatkan kesihatan tubuh badan, melancarkan aliran darah. Sedangkan amalan menurun nombor ekor itu terbangun menerusi keinginan mahu jadi kaya. Yoga untuk kesihatan, menikam ekor untuk kekayaan. Itu bezanya.
Menurut sesetengah orang, amalan yoga melahirkan ketenangan. Maka manusia Barat itu pula belajar ilmu yoga dengan tujuan meditasi, guna meraih ketenangan hati dan tenteram di jiwa. Kata orang juga, dengan kekayaan itu hati boleh tenteram. Benarkah begitu?
Sebenarnya, menyalahgunakan kekayaan atau mencari kekayaan melalui jalan yang salah itulah punca kenapa jiwa menjadi makin tak tenteram. Merompak, merasuah, membunuh wanita Mongolia cuma kerana mahu melarikan wang komisen dan lain-lain adalah punca kepada terbentuknya jiwa yang semakin tidak tenteram.
Jiwa tidak tenteram, lahir gejala maksiat?
Apabila jiwa mulai dibuai gelisah dan tidak tenteram seperti biskan tidak mahu miskin, seseorang itu akan merompak, merasuah sebagai pelaburan untuk dapatkan projek lebih besar dan menerima rasuah sebagai cara menambahkan lebih banyak harta kekayaan.
Seorang gadis yang tak menutup aurat agar dirinya kelihatan cantik berasa tidak tenteram pula ketika dirinya kerap digoda lelaki. Mulanya wanita itu menjatuhkan rambutnya yang direbondingkan dengan rawatan minyak panas guna mencairkan hati lelaki agar dijadikan pasangan kekasih.
Dia tak menutup aurat dengan tujuan mahu mengajaknya berzina. Lama-kelamaan, barah ini membudaya lalu merebak kepada amalan bersekedudukan. Barah amalan berpeleseran ini akhirnya bertukar menjadi 'trend' seks bebas, saling bertukar-tukar pasangan.
Maka generasi muda berikutnya akan melihat semua ini sebagai suatu budaya yang boleh diterima. Tetapi ada kalangan mereka yang akhirnya diperkosa lalu mereka jadi serik lagi untuk berlagak sebagai wanita yang cantik berdandan dan berhias-hias.
Asal-usul pengkid
Akhirnya, wanita yang telah diperkosa ini mengubah wataknya sebagai lelaki dengan niat dan tujuan menyelamatkan dirinya daripada terus-menerus menjadi korban mangsa nafsu liar lelaki. Dengan ini, wujud gejala baru lain pula; bersenggama sesama wanita
Gadis-gadis muda lebih selesa bersenggama dengan pengkid atas alasan mereka tak akan mengandung kerana tindakan itu dilakukan bersama-sama wanita saja. Ini alasan mereka. Maka niat melampiaskan nafsu syahwat itu tetap ada. Hanya, ia dibancuh dengan warna perlakuan gelap yang sedikit berbeza.
Kita mungkin boleh mengeluarkan fatwa, menjatuhkan hukum tetapi seperti yang disebut oleh pimpinan Ikhwan Muslimin, 'kita adalah pendakwah dan bukan penghukum'. Semua ini bukan merawat gejala rohani secara keseluruhan. Di sini kita perlu lebih ramai ilmuan sufi yang menyampaikan bimbingan daripada ilmuan fikah yang melontarkan hukum.
Hendaklah kita ingat, bahawa semua ini adalah warisan penyakit yang timbul kesan dari gejala rohani yang tidak seimbang.
Penyakit-penyakit rohani perlu dirawat lewat nasihat dan sesi kaunseling yang berterusan dan kita mungkin ketandusan doktor dan pakar terapi rohani, sebaliknya lebih ramai yang suka menjadi hakim. Tiada masalahnya dengan fatwa dan hukum, tapi semolek-moleknya kita menyediakan juga ruang dan peluang untuk membimbing pesakit rohani dengan sesi kaunseling. Sedangkan kaum wanita itu lebih mudah diasuh berbanding kaum lelaki.
Abdullah Ahmad Badawi minta semua pihak faham intipati fatwa yang diumumkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan berkaitan amalan yoga dan tidak memutarbelitkan fakta sehingga membuatkan rakyat terkeliru.
"Saya ingin tegaskan bahawa amalan fizikal tanpa sebarang unsur-unsur pemujaan boleh diteruskan, ertinya tidak diharamkan. Saya percaya umat Islam tidak mudah disyirikkan," kenyataannya di Bernama dipetik.
Beliau diminta mengulas pelbagai pandangan dan kekeliruan mengenai keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan amalan yoga untuk umat Islam kerana ia melibatkan unsur mantera dan pemujaan.
Dalam khutbah Hujjatul Wida' ada disebutkan Rasulullah s.a.w bahawa iblis dan syaitan telah pun berputus-asa dalam memperdayakan kita dalam hal-hal besar seperti syirik dan kita diminta berawas dalam hal-hal yang kecil sahaja.
Mungkin, yang dimaksudkan oleh baginda itu menyangkut persoalan menyembah berhala secara terang-terangan. Pemujaan kubur untuk meminta nombor ekor misalnya dilakukan secara senyap-senyap, bukan lagi secara terang-terangan. Ini mungkin contohnya.
Tapi ternyata amalan syirik tetap juga berleluasa dalam masyarakat kita hari ini walaupun Abdullah berkata umat Islam tak mudah disyirikkan. Mungkin beliau merujuk hal itu ke atas amalan yoga sahaja.
Abdullah sepatutnya melihat amalan syirik ini dengan lebih meluas lagi. Misalnya, masih ada ramai orang-orang Melayu yang memuja kubur, memasang colok lilin, memuja-muja nama wali itu dan ini lalu mendewa-dewakan mereka untuk menurun nombor ekor.
Bukankah amalan ini syirik juga dan amalan syirik ini bermula dengan sikap orang-orang kita yang gemar menikam nombor ekor? Lalu terbatallah ungkapan Abdullah di atas iaitu umat Islam di negara ini tidak mudah disyirikkan.
Beza yoga dan judi
Antara yoga dan judi nombor ekor memang ada persamaan dan perbezaan. Amalan yoga dihukum syirik jika setiap langkahnya diiringi mantera. Sikap menurun nombor ekor juga diiringi ucapan mantera, seruan nama-nama 'wali'. Maka, di situlah persamaannya.
Bezanya.. yoga diamalkan atas tujuan meningkatkan kesihatan tubuh badan, melancarkan aliran darah. Sedangkan amalan menurun nombor ekor itu terbangun menerusi keinginan mahu jadi kaya. Yoga untuk kesihatan, menikam ekor untuk kekayaan. Itu bezanya.
Menurut sesetengah orang, amalan yoga melahirkan ketenangan. Maka manusia Barat itu pula belajar ilmu yoga dengan tujuan meditasi, guna meraih ketenangan hati dan tenteram di jiwa. Kata orang juga, dengan kekayaan itu hati boleh tenteram. Benarkah begitu?
Sebenarnya, menyalahgunakan kekayaan atau mencari kekayaan melalui jalan yang salah itulah punca kenapa jiwa menjadi makin tak tenteram. Merompak, merasuah, membunuh wanita Mongolia cuma kerana mahu melarikan wang komisen dan lain-lain adalah punca kepada terbentuknya jiwa yang semakin tidak tenteram.
Jiwa tidak tenteram, lahir gejala maksiat?
Apabila jiwa mulai dibuai gelisah dan tidak tenteram seperti biskan tidak mahu miskin, seseorang itu akan merompak, merasuah sebagai pelaburan untuk dapatkan projek lebih besar dan menerima rasuah sebagai cara menambahkan lebih banyak harta kekayaan.
Seorang gadis yang tak menutup aurat agar dirinya kelihatan cantik berasa tidak tenteram pula ketika dirinya kerap digoda lelaki. Mulanya wanita itu menjatuhkan rambutnya yang direbondingkan dengan rawatan minyak panas guna mencairkan hati lelaki agar dijadikan pasangan kekasih.
Dia tak menutup aurat dengan tujuan mahu mengajaknya berzina. Lama-kelamaan, barah ini membudaya lalu merebak kepada amalan bersekedudukan. Barah amalan berpeleseran ini akhirnya bertukar menjadi 'trend' seks bebas, saling bertukar-tukar pasangan.
Maka generasi muda berikutnya akan melihat semua ini sebagai suatu budaya yang boleh diterima. Tetapi ada kalangan mereka yang akhirnya diperkosa lalu mereka jadi serik lagi untuk berlagak sebagai wanita yang cantik berdandan dan berhias-hias.
Asal-usul pengkid
Akhirnya, wanita yang telah diperkosa ini mengubah wataknya sebagai lelaki dengan niat dan tujuan menyelamatkan dirinya daripada terus-menerus menjadi korban mangsa nafsu liar lelaki. Dengan ini, wujud gejala baru lain pula; bersenggama sesama wanita
Gadis-gadis muda lebih selesa bersenggama dengan pengkid atas alasan mereka tak akan mengandung kerana tindakan itu dilakukan bersama-sama wanita saja. Ini alasan mereka. Maka niat melampiaskan nafsu syahwat itu tetap ada. Hanya, ia dibancuh dengan warna perlakuan gelap yang sedikit berbeza.
Kita mungkin boleh mengeluarkan fatwa, menjatuhkan hukum tetapi seperti yang disebut oleh pimpinan Ikhwan Muslimin, 'kita adalah pendakwah dan bukan penghukum'. Semua ini bukan merawat gejala rohani secara keseluruhan. Di sini kita perlu lebih ramai ilmuan sufi yang menyampaikan bimbingan daripada ilmuan fikah yang melontarkan hukum.
Hendaklah kita ingat, bahawa semua ini adalah warisan penyakit yang timbul kesan dari gejala rohani yang tidak seimbang.
Penyakit-penyakit rohani perlu dirawat lewat nasihat dan sesi kaunseling yang berterusan dan kita mungkin ketandusan doktor dan pakar terapi rohani, sebaliknya lebih ramai yang suka menjadi hakim. Tiada masalahnya dengan fatwa dan hukum, tapi semolek-moleknya kita menyediakan juga ruang dan peluang untuk membimbing pesakit rohani dengan sesi kaunseling. Sedangkan kaum wanita itu lebih mudah diasuh berbanding kaum lelaki.
Namun, kaum lelaki pula, kalau sudah terasuh nanti, dia pula akan lahir sebagai pembela agama. Sejarah membuktikan hal itu. Umar yang bengis pada zaman Jahiliahnya bertukar watak sebagai pembela Islam dan menurunkan zuriat yang baik seperti Umar Abdul Aziz. Ini semua tidak mustahil terjadi kembali kerana sirah sifatnya berulang mengikut putaran masa dan kitaran waktu yang saling bersilang.
p/s: terima kasih kepada Haji Azhar di atas artikel ini.